Trader/Exportsäljare

Pappersmassa

Arbetsuppgifter och Ansvarsområden
Som Trader/Exportsäljare kommer du ansvara för att skapa nya leverantörskontakter samt marknadsföra dessas produktion till våra redan etablerade kunder inom vårt marknadsområde.

För att lyckas behöver du tycka det är spännande att hitta, läsa och analysera marknadsdata och tillsammans med lageranalyser hos leverantörer och presumtiva kunder skapa nya affärs-möjligheter runt om i världen.
Du besöker allt från kunders kontor och pratar med inköpschefer till att besöka pappersbruk runt om i världen. Nordcell är ett tradingbolag som arbetar på en spännande marknad där det finns stora utvecklingsmöjligheter.

Du har säkert en universitetsutbildning liknande. Du har dessutom ett intresse för teknik. Det är meriterande om du kommit kontakt med liknande arbetsuppgifter tidigare.

Som person måste du vara självgående och gilla nya utmaningar. Arbetet innebär en stor del resande och därför är det viktigt att du känner dig bekväm med att driva dina egna affärer. Viljan att lyckas göra goda affärer ligger i ditt DNA och du ser det som självklart att bygga förtroende som säkerställer långsiktiga goda relationer. Du inspireras med att arbeta med andra kulturer och har ett sinne för struktur.
Ledaregenskaper kommer att behövas, senare under bolagets utveckling. Det kommer succes-sivt bli ett generationsskifte i bolagets ledning.

Positionens placering blir i 1:a hand Göteborg, där samarbete med liknande företag finns och där affärskulturen är mer etablerad med banker och rederier. I 2a hand Stockholm där led-ningen idag finns.

Tidigare erfarenheter
• 3 – 5 år erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i ett exportinriktat företag.
• Arbetat i en internationell miljö med kund- och leverantörskontakter.
• En god dokumentations- och kommunikationserfarenhet.
• Vana av en arbetsmiljö med snabba tempoväxlingar.
• Färdigheter i Office paketet samt goda kunskaper i Excel.
• Viss vana av att läsa bokföring.

Meriterande
• Erfarenhet från import/exportföretag inom basindustri och råvaror
• Internationell erfarenhet

Personliga egenskaper
• Du är en ansvarsfull person med ett strukturerat arbetssätt
• Du ska kunna prioritera och sortera ett flöde av information
• Du brinner för att göra affärer
• Du tycker om att ge service och support
• Du har förmåga att anpassa dig till tempoväxlingar i arbetet
• Du är prestigelös men har samtidigt förmåga att stå för dina åsikter
• Du trivs i en föränderlig miljö med internationella kontakter
• God datorvana
• Självgående med tydliga ledaregenskaper
• Noggrann

Utbildning
Du har en eftergymnasial utbildning, civilekonom eller liknande

Språkkunskaper
Du talar och skriver svenska och engelska obehindrat.

Omfattning
Tjänsten är heltid som även innebär att du har mellan 50 + övernattningar per år.

Kontaktperson hos TMG AB
Konsult: Robert Lundgren
Postadress: 115 56 Stockholm,
Besöksadress: Tullvaktsvägen 2, Stockholm
Mobil: +46 70 657 00 31
E-post: robert.lundgren@talentmanagementgroup.se